De Avonturen van Bas de Monteur bij Klasse Klassiek – Deel 4
16 jun 2018
Het kofferbakbodempje zit er in, de plekken zijn bijgewerkt en de auto kwam zonder problemen door de apk dus de eigenaar was blij. Hij heeft de auto nu wel te koop staan i.v.m gezondheidsredenen, de auto staat te koop op http://www.oudebenzclub.nl misschien dat iemand van hier interesse heeft?
Elke week worden er ook dinitrol behandelingen gedaan en daar zit meestal ook laswerk bij dus soms help ik daar ook bij, vorige week nog laswerk gedaan aan een w107 280 sl maar het grootste project waar ik veel mee bezig ben is de W124 Mercedes service auto die 2.1 miljoen km heeft gereden, en dat is ook wel aan de auto af te zien. De carrosserie is eigenlijk op maar ja alles is te herstellen. eerst maar eens een rondje om de auto heen.
Mijn collega Henk heeft al heel wat laswerk aan de achterkant gedaan, chassisbalken, wielranden, wielbakken, achterpaneel, vloerdelen en is nu met de linker achterwielrand bezig. En er is nog genoeg te lassen.
Zelf ben ik aan de voorkant bezig en daar zit wel het nodige laswerk en zeker als je de kitlaag weg geborsteld heb dan komen de gaten te voorschijn, zo ook aan de onderkant van de rechter a stijl daar zat een klein roestspoortje maar na schoonmaken was de hele hoek rot dus dan is er maar 1 oplossing.
Achter de veerschotels aan beide kanten zitten ook rotte plekken dus nieuwe schotels besteld bij Mercedes, en de slijptol erin de schotel was al niet meer te redden want er had al eens iemand aan zitten lassen en daar is het niet echt van opgeknapt. toen eindelijk de chassisbalk hersteld was, was het plaatsen van de veerschotel een makkie, op de juiste positie, een paar proplasjes en het zit weer vast. De andere kant is nog veel erger het is wel levensgevaarlijk want er staat een hele zware veer in te drukken nog een wonder dat die niet onderweg afgescheurd is.
Dan zit er ook nog een rot stukje bij de radiateursteuntjes de voorbind zelf is ook behoorlijk rot dus een nieuwe besteld bij Mercedes en alvast de radiateur en wat klein spul uit de weg gehaald, want er zit daar in de buurt nog een rot plekje.
Bij de bevestiging van de stabilisatorstang zat een slechte reparatie, daar heeft ooit iemand een stuk overheen geknetterd, het was wel stevig maar er overheen gelast dus het moet er toch uit, netjes een nieuw stukje bint gemaakt met een moer aan de binnenkant voor de bout en dan is er weer een stukkie klaar.
De voorbind was binnen bij Mercedes dus de slijptol kon in de oude, de nieuwe is gelijk een modificatie de steuntjes voor de radiateur zijn dikker en er er zit een stang op te versteviging. de oude ging er vrij makkelijk af, dan wat nieuwe bevestigings-lipjes vastlassen en de bint eraan, werkt wel makkelijk zo’n nieuwe bint.
Rechtsvoor van de chassisbalk naar de voorbind zat nog een slechte reparatie dus ook daar een nieuw stuk voor gemaakt en ingelast, onder de accubak heb ook ook de hele hoek hersteld maar daar kan ik geen foto’s meer van vinden, en de onderhoek met bevestiging voor de bumper heb ik opnieuw gemaakt maar ook daar kan ik geen foto’s meer van vinden. het binnenscherm rv is nu helemaal klaar dus heb ik het binnenscherm lv schoongeborsteld en kan ik volgende week weer mee verder. tussen door heb ik nog veel opgeruimd en gereedschap uitgezocht dus de werkplaats begint wat te worden.
Er kwam ook een klusjesman om de wanden in de werkplaats te witten en daaraan is van te voren doorgegeven wat de hoogte van de wand is ( ruim 5.5 meter) dus hij kwam aan, bakkie gedaan, het werk besproken en hij zegt ik ga mijn ladder even halen. komt die aan met een knikladdertje van een meter of 2.5/3 dus dat werd niks, ik vraag aan hem heb je geen grote ladder en die had die wel maar die paste niet in zijn auto dus hij dacht ik neem de korte trap wel dus dat wordt een andere klusjesman.