De Avonturen van Bas de Monteur bij Klasse Klassiek – Deel 9
27 juli 2018
Vorige week heb ik aardig wat aan de serviceauto kunnen doen, als eerste de voorhoek van het binnenscherm afgemaakt en in de primer.
Dan zat er nog een klein gaatje in de voetenbak maar voordat dat gelast kon worden moest er eerst aan de binnenkant de bekleding, isolatie en bedrading uit de weg en dat gaat niet zo makkelijk als de auto op een 2 koloms-brug staat want dan kunnen de deuren niet zo ver open, maar goed dat ik nog een beetje lenig ben op de bodem zaten stukken piepschuim geplakt om de gaten af te dichten ik heb ook de eigenaar gesproken, was leuk om even kennis te maken en nu konden we mooi het project even doorspreken. het plan is om eerst het laswerk aan de voor en achterkant bij de wielophangingen af te maken dan in de antisteenslag en de ophanging weer monteren ( veel delen liggen er al nieuw bij) dan de motorruimte spuiten met een spuitbus op kleur, dan de voorkant van de auto en motorruimte weer opbouwen. en als die weer verrijdbaar is dan op de 4 koloms-brug voor laswerk aan de vloerdelen en dorpels, nog genoeg te doen de auto moet zo veel mogelijk origineel blijven zodat je de ouderdom en de vele kilometers kunt zien. aan de dorpels en vloerdelen zit veel laswerk er is weer veel over de roest heen gelast maar dat komt later.
In het binnenscherm tegen de a stijl aan zat nog een verdacht plekje, er kwam al roest uitzetten en duidelijk is te zien dat er overheen gelast is, en in die hoek hoort een afwatering en het is wel handig dat ze die gewoon dicht gelast hebben waardoor het veel sneller wegrot. de a stijl was nu ook gewoon open dus al het water wat in de scharnierbak loopt stroomt zo het interieur in en dan is het niet zo gek dat het vloerdeel rot is. al het rotte is er nu uit maar had geen tijd meer om het te herstellen want er kwam een klant met een klein campertje hij paste maar net op de brug en als je er in rijd lijkt het net of je een vrachtwagen bestuurd. er zat heel veel speling op het stuurhuis dus die hebben we gewisseld voor een goede, het viel niet mee maar hij is weer in orde en dezelfde middag dat die opgehaald werd ging de eigenaar er mee op vakantie.
Deze week geen Mercedes laswerk maar een citroen ja echt een citroen xm break met behoorlijk wat laswerk en achterschade, de auto is op de richtbank geweest en die hebben hem weer in vorm getrokken maar het plaatwerk moet nog terug geklopt worden. mijn collega is met de dorpels bezig (zal ik volgende week even foto’s van maken) en ik ben aan de achterkant begonnen en je schrikt dan toch wel hoeveel roest aan een vrij moderne citroen zit er zit ook bijna geen bescherming op. maar voordat je aan zo’n auto kan beginnen met lassen moet er eerst een hoop plastic en bekleding eruit. ik heb eerst de rechter kofferbakbodem/zijkant hersteld was wel een leuk stukje om te maken, er komen 3 plaatdelen bij elkaar dus lekker puzzelen.
de linkerkant is de kant van de schade dus veel uitklop werk maar de trekhaak zat in de weg dus die er ook maar weer af, de reservewiel ophanging is ook aardig vergaan maar daar ging de eigenaar een andere voor zoeken.
Dus de slijptol er weer in en alles wat verfrommeld is eruit, het achterpaneel heb in nu aardig terug in vorm kunnen kloppen, volgende week weer vers staal erin maken. in de werkplaats zijn ook weer dingen gebeurt en aangeschaft, de compressor heeft een onderhoudsbeurt gekregen en is gerepareerd, we hebben een nieuwe griptangen set, professionele werkplaats stofzuiger, lasdekens i.p.v verhuisdekens. overal nieuwe luchtkoppelingen aan de slanghaspels. 2 bruggen zijn nagekeken en worden nog gekeurd dus begint de goede kant op te gaan.