Over Roest

Wat is roest nu eigenlijk?

Het metaal in uw Oldtimer of welke andere auto dan ook, het plaatwerk bijvoorbeeld, wordt blootgesteld aan de lucht die zuurstof bevat. Metaal gaat van nature een chemische reactie aan met deze zuurstof. Dit proces heet oxideren.

Krokant roest

Metaal kan op twee manieren oxideren, dus reageren met zuurstof: aan de oppervlakte van het metaal wordt een poreuze oxidatielaag gevormd of de oxide vormt zich als een afsluitende laag die het metaal hermetisch afsluit van zuurstof. Wanneer er een poreuze oxidatielaag wordt gevormd, gaat het oxideren verder want het metaal komt nog steeds in aanraking met zuurstof. Het is een doorlopend proces en het metaal verliest uiteindelijk zijn krachtige eigenschappen. Bij auto’s die van gewoon staal zijn gemaakt, slaat het roestproces genadeloos toe en het harde staal wordt krokante roest en brokkelt af.

Hoe langer u wacht met het verwijderen en repareren van roestplekken hoe groter de schade is aan uw oldtimer. Roest is zacht, brokkelt af en neemt snel toe in volume. En het zorgt ervoor dat de magnetische eigenschappen van metaal verloren gaan. Altijd behandelen met wegschuren en een antiroestmiddel. Voorkomen is beter dan genezen!

Voorkomen van roest

Het voorkomen van roest bij gewoon plaatstaal, waar de oudere auto’s van zijn gemaakt, is niet mogelijk. Vertragen van het roestproces en vervangen van het plaatstaal natuurlijk wel.

Plaatwerk goed isoleren tegen zuurstof

Goed plaatstaal gebruikt in auto’s is afhankelijk van de fabrikant. En fabrikanten proberen zeker om het chassis van de auto conserveren. Door gebruik te maken van lak op de carrosserie zorgt de fabrikant ervoor dat het roestproces wordt vertraagd. Duurdere auto’s hebben dan ook meerdere laklagen. Bijvoorbeeld een Mercedes oldtimer is standaard voorzien van dikker metaal ten opzichte van italiaanse auto’s van die tijd.

U als eigenaar kunt uw auto nog meer beschermen tegen roest. Door gebruik te maken van ruwe lijnolie, dinitol of andere antiroestmiddelen.

Door uw auto regelmatig te wassen en in de was te zetten, kunt u het gelakte metaal in goede conditie houden. Lak is altijd een beetje poreus en door was te gebruiken, maakt u de lak weer dicht. Vuil verwijderen van uw auto moet snel verwijderd worden en vogelpoep is helemaal een viezigheid die de lak van uw oldtimer aantast.

In moderne auto’s wordt nog wel eens aluminium of RVS gebruikt. Bij deze metalen oxideert alleen de toplaag en sluit de roest daarna het metaal af voor zuurstof. Maar deze metalen zijn kostbaar en worden spaarzaam gebruikt. Voor sommige onderdelen van uw oldtimer of klassieke auto kan het een oplossing zijn om van deze metalen gebruik te maken in de restauratie. Laat u hier goed over adviseren door Klasse Klassiek.

Klasse Klassiek en roest

Klasse Klassiek heeft veel eigenaren van oude auto’s een hoop ellende bespaard door onze aankoopkeuring. Verkopers van auto’s, en dat zijn zowel handelaren als particulieren, proberen de roest aan zo’n auto natuurlijk te verbergen. Met wat schuren, plamuren en een beetje nieuwe lak lijkt het alsof er geen roest op de auto zit. Maar zodra Klasse Klassiek verder kijkt ook onder de auto kunnen we problemen al vroeg ontdekken. Roest moet echt goed verwijderd worden en plaatwerk vernieuwd.

Zo verwijder je roest niet

Er zijn een aantal manieren voor het onjuist verwijderen van roest die u tegen kunt komen bij de aanschaf van een oldtimer, klassieke of speciale auto:

  1. Het rotte stuk wordt weggeslepen tot waar het metaal weer een beetje hard is. Het gat wordt vervolgens opgevuld met grote hoeveelheden plamuur. Na het uitharden wordt de plek gladgeschuurd en gelakt. Je ziet het niet maar je kunt deze manier wel herkennen. Klop maar eens op een volgeplamuurde plek. Dat klinkt zeker anders dan sterk metaal. Met plamuur vul je oneffenheden op geen hele gaten.
  2. Het chassis, dus kokerbalken, dorpels of binnenspatborden worden vaak ook weer in vorm gebracht met plamuur. Het roestige stuk wordt met de hand weggebrokkeld en ook weer opgevuld met plamuur. Met zwarte of een lak in de carrosseriekleur wordt het weggewerkt. Hier is het ook te herkennen door even erop te kloppen. Ook met een magneet kun je controleren of het plamuur is of netjes metaal.
  3. Een derde manier is dat het rotte stuk er niet geheel weg wordt geslepen maar er wordt een nieuw stuk over de roestige plek gelast. Dan wordt het ook weer glad gemaakt en gelakt. En roest wordt snel meer en tast metaal aan dus na 2 maanden kunt u dit stuk weer vernieuwen.
  4. Het vernieuwde plaatwerk is niet afdoende beschermd met antiroestmiddelen. Het nieuwe metaal kan dan toch weer snel aangetast worden door roest.
  5. Soms wordt er gewoon slecht laswerk opgeleverd. Lassen is een vak en niet iedereen is daar even bedreven in.

Spoor roest op voor aankoop

Klasse Klassiek raadt u daarom een aankoopkeuring aan. Voorkom dat u een auto aanschaft die niet goed tegen roest is behandeld of waarbij de roest op een onjuiste manier is verwijderd of weggewerkt. Wanneer u weet wat u koopt, staat u na de koop ook niet voor onverwachte kosten. Een aankoopkeuring bij Klasse Klassiek kost € 85 ex BTW en is altijd een goed idee. Vaak kunt u zelfs de kosten voor een aankoopkeuring delen met de verkoper.

Wanneer u roest door Klasse Klassiek laat verwijderen, behandelen en uw plaatwerk laat opknappen, weet u dat u vakwerk krijgt opgeleverd van uitstekende kwaliteit. Het laswerk van Klasse Klassiek wordt grondig uitgevoerd en het plaatwerk wordt na het lassen behandeld met antiroestmiddelen.

Klasse Klassiek geeft 3 maanden garantie op het verrichte laswerk.

Roest? Heeft uw hulp nodig bij de roestbehandeling? Laat hier dan uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Aankoopkeuring? Klik hier voor meer informatie over onze aankoopkeuring.

Uiteraard bent u ook van harte welkom om vrijblijvend langs te komen en een eventueel plan van aanpak te bespreken.